MENUMENU
  • Log ind
  • Kontakt
MENUMENU
  • Log ind
  • Kontakt

"UU-Kolding har været en rigtig god hjælp til at kunne opnå mine drømme"

"Jeg fandt ud af, at STX åbnede mange veje - derfor valgte jeg den"

"Nu fik jeg endelig den hjælp jeg har brug for - og det er en praktikplads"

"Jeg fik hjælp til komme ind på SOSU, for at komme tættere på min drømmeuddannelse"

"Jeg fik hjælp til at finde en superfed elevplads inden for handel"

"Nu har jeg fået en læreplads som ejendomsservice-tekniker og det er superfedt, det er lige drømmejobbet"

Slider

"Jeg arbejder med det jeg brænder for, nemlig at hjælpe unge på vej"

Laila Flor, Vejleder

"Det motiverer mig at se unge trives i ungdomsuddannelse. Især de unge, som ikke altid har befundet sig godt med at gå i skole."

Preben Tamborg, Vejleder

Slider

Uddannelse & Job

Uddannelse og Job – forslag til undervisningsforløb
KlassetrinEmne

Kort beskrivelse af forløbet

Estimere tidsforbrug
7. – 8. klasseu-Mads_og_monopoletLæreren udvælger 4 repræsentanter fra klassen, der skal være monopol, læreren er “Mads”, altså den der hele tiden problematiserer svarene fra panelet.
Læreren læser en case op, panelet svarer.
2 lektioner
8. – 10. klasseu-Mads_og_monopoletEleverne laver evt. selv nogle dilemmaer og lader dem gå til panelet.
Panelet skiftes løbende ud.
Casene kan også bruges i gruppediskussioner, hvor hver gruppe kommer med et bud på en løsning. 
2 lektioner

7.-10. klasse

Gæt en type

Jobkort – Gæt en type

En bevægelses-aktivitet.Der spilles stikbold og gættes hvilken type ungdoms-uddannelse, der passer til forskellige jobs.1 lektion
7.-10. klasseFritidsjobEleverne undersøger på hjemmesiden www.jobpatruljen.dk, hvilke regler der gælder for fritidsjob. På klassen diskuteres fordele ved at have fritidsjob eller deltage i frivilligt arbejde.1-2 lektioner
8.- 9. klasse

Den store klassefest 2030

Bilag til Den store klassefest Stor

Karrierekort

15 år efter endt 9. klasse er klassen fra grundskolen samlet til klassefest.Hver enkelt “elev” skal præsentere sig for de andre i klassen ved at fortælle om job, uddannelse og karriereforløb.2 – 4 lektioner
7.– 10. klasse

Virksomhedsbesøg

Virksomhedsbanken

UU-Kolding har udarbejdet en “virksomhedsbank”.

Over 50 virksomheder i Kolding og omegn byder ind med forskellige aktiviteter for elever fra 7. – 10. klasse. 

 
8.-10. klasseÅben Virksomhed

UU-Kolding arrangerer Åben virksomhed for elever og forældre i Kolding Kommune.

En række virksomheder slår dørene op for et besøg i uge 44. Se under Event

 
8. – 10. klasseYoung Enterprise

Fonden for Entreprenørskab – Young Enterprise er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer.

Innovation og entreprenørskab skal i højere grad integreres i uddannelserne og forankres på uddannelsesinstitutionerne.

 12 lektioner.

Historie, Geografi, samfundsfag, Uddannelse & Job

8. – 10. klasse

Gæstelærer

Se Virksomhedsbanken

Fx gæstelærer, der kan vise forskellige uddannelsesveje til jobs f.eks Søfartens Fremme. 
7. – 8. klasse

Anbefal en uddannelse

Bilag Uddannelse & Job EUD

Eleverne ” vælger” en uddannelse – går tæt på uddannelse, job og karrieremuligheder. Informationssøgning på ug.dk. Derefter skal eleverne ” sælge” uddannelserne for hinanden.2 lektioner
8. – 10. klasseDM i SkillsHer kan du finde undervisningsmaterialet “Grib Erhvervsuddannelserne”, som er udviklet til elever i 7. – 9. klasse i forbindelse med DM i Skills  
   1-2 lektioner
8. – 10. klasse”De vigtigste Jobs” – en debatøvelse.Debatøvelse i klassen om det komplekse samfunds vigtige jobs. – Er nogle jobs vigtigere end andre?
Alt efter hvor meget tid underviseren vil og kan afsætte til øvelsen, kan der også laves en planche til udstilling ved fremlæggelserne.
Debatøvelse i klassen, som afsluttes med fremlæggelser
Ca. 2 lektioner
8. – 10. klasseJobansøgning

Eleven skal skrive en jobansøgning.

Forløbet skal munde ud i en motiveret jobansøgning.”jobansøgning” kan afsluttes med en ”jobsamtale” med efterfølgende respons/evaluering.

2 x 2 lektioner
    
    Se de enkelte forløb