





Vi tror på
der findes en ungdomsuddannelse til alle
Vi er professionelle
fordi vi sætter en ære i at kende alle de muligheder, de unge har
Vi er tilgængelige
ved at være synlige i de unges hverdag og være til at få fat på
Vi er vedholdende
og vi giver ikke op
Vi er nærværende
fokuserede, anerkendende og i øjenhøjde i mødet med den enkelte unge
Vi er fleksible
fordi vi går så langt som muligt for at hjælpe
Arbejdet med karrierekompetencer i udskolingen
Karrierelæring i skolen?
I skolen findes karrierelæring i det obligatoriske emne uddannelse og job samt i den kollektive vejledningsindsats.
I UU Kolding ønsker vi at bruge karrierelæringsbegrebet som afsæt for udskolingsprocessen fra folkeskole til ungdomsuddannelse.
Karrierelæring handler om, at det ikke er naturgivet at vide, hvor man vil hen i livet. Til gengæld, eller måske nærmere præcis derfor, er det nyttigt og nødvendigt at vide, hvilke forskellige muligheder der findes
Karrierelæring er et begreb, der stammer fra karrierevejledning – vejledning om uddannelses- og arbejdsliv.
Karrierelæring handler om, at eleverne får mulighed for at lære at forstå sig selv og egne valgmuligheder. og gøre de unge i stand til at træffe valg om ungdomsuddannelse og et begyndende arbejdsliv.
Karriere – hvad har det at gøre med børn og unge?
- Børn og unge har brug for at lære om uddannelses- og arbejdslivet, og alt det som knytter sig til det, for at kunne begå sig i det.
- Unge skal lære at træffe valg om uddannelse og arbejde.
- Karrierelæring handler om livet som helhed og om at kunne håndtere forandringer i eget liv og i samfundet over tid.
- Karriere udvikles i samspil med andre.
Børn og unge har forskellige interesser og arenaer, de bevæger sig på fx i skolen, til fritidsinteresser eller i familielivet, og i den forståelse har alle en karriere.
Karriere er ikke nødvendigvis knyttet til en hierarkisk bevægelse, der sigter på høj løn eller prestigefyldte titler, men karriere skal i stedet forstås som en livsbane, hvor både den enkeltes ønsker og muligheder fletter sig sammen i en fortsat foranderlig proces.
Elevens trin igennem karrierelæring
I UU Kolding tager vi bl.a. udgangspunkt i flere forskeres uddybning og videreudviklet af begrebet karrierelæring, ligesom vi i planlægningen af forskellige vejledningsaktiviteter, anvender Bill Lows taksonomi.
Modellen findes nu på dansk og læses oppefra og ned og beskriver de trin, en elev går igennem, når de ”karrierelærer”:
At opdage (sensing – finding out)
- Se, høre, mærke, dvs. sanse og opleve
- Få nok indtryk, information og kontakter til at komme videre
At filtrere/ordne (sifting – sorting out)
- Ordne informationerne på en meningsfuld måde for at blive klar over forskelle og ligheder
- Sammenligne, bemærke, opdage sammenhænge
At fokusere (focusing – checking out)
- Vide, hvem og hvad man skal være opmærksom på og hvorfor
- Mærke og tjekke, hvad er virkelig vigtigt
At forstå (understanding – working out)
- Vide, hvordan noget fungerer, og hvilke handlinger der synes at føre til hvad
- Forklare, foregribe