"UU-Kolding har været en rigtig god hjælp til at kunne opnå mine drømme"

"Jeg fandt ud af, at STX åbnede mange veje - derfor valgte jeg den"

"Nu fik jeg endelig den hjælp jeg har brug for - og det er en praktikplads"

"Jeg fik hjælp til komme ind på SOSU, for at komme tættere på min drømmeuddannelse"

"Jeg fik hjælp til at finde en superfed elevplads inden for handel"

"Nu har jeg fået en læreplads som ejendomsservice-tekniker og det er superfedt, det er lige drømmejobbet"

Slider

"Jeg arbejder med det jeg brænder for, nemlig at hjælpe unge på vej"

Laila Flor, Vejleder

"Jeg inspireres og engageres
gennem mit arbejde med de unge"

Hans Mogensen, Vejleder

Jeg brænder for, at hjælpe de unge med at opdage nye veje til at nå deres mål”

Christina Arvad Brill, Vejleder

"Det motiverer mig at se unge trives i ungdomsuddannelse. Især de unge, som ikke altid har befundet sig godt med at gå i skole."

Preben Tamborg, Vejleder

"Jeg arbejder med unge, fordi jeg kan se mig selv i de unge og ved hvor vigtigt det er at få den rette vejledning"

Christina Paludan Müller, Vejleder

Slider

Håndværkerbesøg og vejledning

Uddannelse og Job – forslag til undervisningsforløb
Anbefalet klassetrinUddannelse & Job forløbBeskrivelse Tidsforbrug
7. klasseForældre-praktikEleverne er med forældre eller andre én dag på arbejde.En dags praktik. Tid til for – og efterbehandling.
7. klasseDine styrker og svagheder Eleven finder frem til sine egne og klassens styrker og svagheder. Eleven laver egen intelligenssøjle og klassen laver en fælles collage. Forløbet understøttes ved at arbejde med Bent Hallers novelle: ” Jamen så er han ligesom os”.2 lektioner (4 lektioner, hvis der arbejdes med novellen )
7.-10. klasseGæt en type Jobkort til ” gæt en type”En bevægelses-aktivitet.Der spilles stikbold og gættes hvilken type ungdoms-uddannelse, der passer til forskellige jobs.1 lektion
7.-10. klasseFritidsjobEleverne undersøger på hjemmesiden www.jobpatruljen.dk, hvilke regler der gælder for fritidsjob. På klassen diskuteres fordele ved at have fritidsjob eller deltage i frivilligt arbejde.1-2 lektioner
8.- 9. klasseDen store klassefest Bilag til Den store klassefest Karrierekort15 år efter endt 9. klasse er klassen fra grundskolen samlet til klassefest.Hver enkelt “elev” skal præsentere sig for de andre i klassen ved at fortælle om job, uddannelse og karriereforløb.2 – 4 lektioner
8.– 10. klasseVirksomhedsbesøg VirksomhedsbankenUU-Kolding har udarbejdet en “virksomhedsbank”. Her beskrives kort, hvad virksomhederne arbejder med, hvilke faggrupper, der er på arbejdspladsen, og hvilke uddannelses-muligheder, der tilbydes.
8.-10. klasseÅben VirksomhedUU-Kolding arrangerer Åben virksomhed for elever og forældre i Kolding Kommune. En række virksomheder slår dørene op for et besøg i uge 41 2017
8. – 10. klasseYoung EnterpriseFonden for Entreprenørskab – Young Enterprise er det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer. Innovation og entreprenørskab skal i højere grad integreres i uddannelserne og forankres på uddannelsesinstitutionerne. 12 lektioner. Historie, Geografi, samfundsfag, Uddannelse & Job
8. – 10. klasseGæstelærer Se VirksomhedsbankenFx gæstelærer, der kan vise forskellige uddannelsesveje til jobs f.eks Søfartens Fremme.
7. – 8. klasseAnbefal en uddannelse Bilag til “Anbefal en uddannelse”Eleverne ” vælger” en uddannelse – går tæt på uddannelse, job og karrieremuligheder. Informationssøgning på ug.dk. Derefter skal eleverne ” sælge” uddannelserne for hinanden.2 lektioner
8. – 10. klasseDM i SkillsDM i Skills afholdes i 2017 i Ålborg. Op til selve messen d. 4-6. februar vil der allerede i efteråret 2016 være en del spændende Skills-aktiviteter for eleverne i 8. klasse
8. – 10. klasse 7.- 9. klasseUddannelsesparathed.net Online dialogredskab til arbejdet med uddannelsesparathed – mig selv og de andreArbejde med individuel målfastsættelse med henblik på at blive uddannelsesparat1-2 lektioner
8. – 10. klasse”De vigtigste Jobs” – en debatøvelse.Debatøvelse i klassen om det komplekse samfunds vigtige jobs. – Er nogle jobs vigtigere end andre? Alt efter hvor meget tid underviseren vil og kan afsætte til øvelsen, kan der også laves en planche til udstilling ved fremlæggelserne. Debatøvelse i klassen, som afsluttes med fremlæggelserCa. 2 lektioner
8. – 10. klasseJobansøgningEleven skal skrive en jobansøgning. Forløbet skal munde ud i en motiveret jobansøgning.”jobansøgning” kan afsluttes med en ”jobsamtale” med efterfølgende respons/evaluering.2 x 2 lektioner
8. – 10. klasseMads og MonopoletLæreren udvælger 4 repræsentanter fra klassen, der skal være monopol, læreren er “Mads”, altså den der hele tiden problematiserer svarene fra panelet. Læreren læser en case op, panelet svarer. Eleverne laver evt. selv nogle dilemmaer og lader dem gå til panelet. Panelet skiftes løbende ud. Casene kan også bruges i gruppediskussioner, hvor hver gruppe kommer med et bud på en løsning. 2 lektioner
7. -10. klasseRegn med byggeri og anlægNYT Temaoplæg til matematik 7. – 9. klasse ( 10. klasse ) Se det spændende 30 siders hæfte, der lige er klar til at blive printet. Se de enkelte forløb
 
Dreams WebTools webudvikling af hjemmeside