





Vi tror på
der findes en ungdomsuddannelse til alle
Vi er professionelle
fordi vi sætter en ære i at kende alle de muligheder, de unge har
Vi er tilgængelige
ved at være synlige i de unges hverdag og være til at få fat på
Vi er vedholdende
og vi giver ikke op
Vi er nærværende
fokuserede, anerkendende og i øjenhøjde i mødet med den enkelte unge
Vi er fleksible
fordi vi går så langt som muligt for at hjælpe
Med vejledning vil vi i UU hjælpe de unge til et kvalificeret valg af uddannelse.
Et valg truffet på et solidt grundlag, der målrettes den unges muligheder og ønsker.
Overordnede mål:
- Med udgangspunkt i den unges kompetencer, forudsætninger og interesser bidrager vejledningen til, at den unge træffer sit valg på et reflekteret grundlag i forhold til uddannelse og fremtidig beskæftigelse.
- Vejledningen målrettes i høj grad unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
- Der er sammenhæng og progression i vejledningsindsatsen.
- Vejledningen bidrager til, at frafald og omvalg i ungdomsuddannelserne begrænses.
- Vejledningen bidrager til, at den unge bliver så selvhjulpen som muligt i forhold til at søge og anvende information om uddannelser og erhverv.
- Vejledningen støtter de unge i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og videre efter det fyldte 18. år.
- UU-center Kolding tager initiativ til og prioriterer samarbejdet med relevante samarbejdspartnere til gavn for de vejledningssøgende.
- Vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv er uafhængig af sektor- og institutionsinteresser.
- Mål for grundskolevejledningen:
- Vejledningen sikrer målrettede og kvalificerede vejledningstilbud til alle elever.
- UU-center Kolding hjælper eleven med at udforme en uddannelsesplan, som han/hun er i stand til at følge.
- Vejledningen målrettes i høj grad elever med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
- Mål for vejledning af 15-17 årige:
- At alle er i gang med en ungdomsuddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet jf. lovgivningen i overensstemmelse med den unges uddannelsesplan.
- UU–center Kolding tilbyder den nødvendige vejledning, for at den unge kan opfylde sin pligt til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet.
- UU-center Kolding tilbyder afklarende forløb og andre aktiviteter, som kan føre til, at den unge bliver uddannelsesparat og kvalificerer sit valg.
- UU-center Kolding hjælper den unge med at udforme en uddannelsesplan, som han/hun er i stand til at følge.
Mål for vejledning af 18-25 årige:
- UU-center Kolding tilbyder vejledning til alle unge, som endnu ikke er påbegyndt eller ikke har færdiggjort en ungdomsuddannelse.
- Vejledningsopgaver i UU Kolding
Grundskole-vejledning:
UU-vejlederens målgruppe på skolen er elever i 7., 8., 9. og 10. klasse og elever i specialklasser eller specialskoler.
- Planlægning af årets vejledningsaktiviteter og opgaver sker i tæt samarbejde mellem UU-vejlederen og grundskolen
- Vejledningsarbejdet gennemføres med progression og differentiering
- Systematisk Uno Ung ifl. interne aftaler
- Der fortages løbende evaluering/kvalitetssikring af UU Koldings arbejde.
- Elever med særligt behov for vejledning forsøges spottet allerede i 7. klasse, hvor UU-vejlederen kan tilbyde vejledningssamtaler og forældresamarbejde.
7. klasse
- Brev til elever og forældre hvor Kolding og grundskolevejledningen
- Introduktion til
- Informationssøgning
- og -opgaver
- Vejledning af elever med særlige
- Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af
- Vejledningssamtaler individuelt og i grupper
8. klasse
- Afdækning og vejledning af elever med særlige vejledings behov/individuelle vejledningsforløb (bistå ved § 9 stk. 3-4 og § 33 stk. 3-7)
- Introduktion til og orientering om ungdomsuddannelserne
- Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
- Uddannelsesparathedsvurdering
- Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangement)
- Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven
- Koordinere, informere og evaluere introduktionskurser
- Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
- DM i Skills (m.bla. erhvervsintrodag for 8. klasserne)
- Undervisning i informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
- Introduktion af e-vejledning
- Bistå skolen ved tilrettelæggelse af Uddannelse og Job
9. klasse
- Afdækning og vejledning af elever med særlige vejlednings behov/individuelle vejledningsforløb (bistå ved § 9 stk. 3-4 og § 33 stk. 3-7)
- Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
- Fokus på processen omkring uddannelsesparathedsvurdering
- Udarbejdelse af uddannelsesplan og ansøgning via optagelse.dk
- Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangementer)
- Overleveringssamtaler/møder med ungdomsuddannelserne (jf. samarbejdsaftalen) og 10. kl. vejlederne (internt)
- Vejledning i overgangen til 10. kl. eller ungdomsuddannelse (valgkompetence)
- Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven (herunder 3-part samtaler)
- Koordinere, informere og evaluere brobygning for ikke uddannelsesparate elever
- Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
- Informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
- Menteevurdering
- Motivering af e-vejledning
- Bistå skolen ved tilrettelæggelse af Uddannelse og Job
10. klasse
- Modtage og opdatere viden om nye elever – med fokus på en generel helhedsvurdering (faglige-, personlige- og sociale forudsætninger)
- Afdækning og vejledning af elever med særlige vejlednings behov
- Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
- Fokus på processen omkring uddannelsesparathedsvurdering
- Udarbejdelse af uddannelsesplan og ansøgning via optagelse.dk
- Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangementer)
- Overleveringssamtaler/møder med ungdomsuddannelserne (jf. samarbejdsaftalen)
- Vejledning i overgangen til ungdomsuddannelse (valgkompetence)
- Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven (herunder 3-part samtaler)
- Koordinere, informere og evaluere brobygning
- Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
- Informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
- Menteevurdering
- Motivering af e-vejledning
Vejledning af 15-17 årige:
- Opsøgende ift de unge der stopper påbegyndt ungdomsudd. eller ikke går i uddannelse umiddelbart efter grundskole eller efterskole.
- Kontakte 15-17-årige senest 5 arbejdsdage efter, at vi er blevet bekendt med, at den unge ikke følger sin uddannelsesplan.
- Tilbyde 15-17-årige unge en ny aktivitet, jf. §§ 2-6, senest 30 kalenderdage efter, at kontakten er etableret.
- Følger op på de unge mellem 15-17 år, som får revideret deres uddannelsesplan.
- Tilbyder 3 ugers vejledningskursus: På vej mod uddannelse og job.
- Reviderer uddannelsesplanen sammen med den unge
- Inddrager forældre/værge.Tilstræber så tæt et samarbejde som overhovedet muligt med forældre/værge.
- Forældre/værge inddrages ved revidering af uddannelsesplan telefonisk, via mail eller personligt møde, således at forældre/værge er orienteret inden underskrift af uddannelsesplan.
- Foretager målgruppevurdering til FGU.
- Menteevurderinger
- Systematisk Uno Ung ifl. interne aftaler
- Foretager løbende evaluering/kvalitetssikring af vores arbejde
Vejledning af 18-25 årige:
- Opsøgende vejledning i forhold til unge som ikke er i gang med en ungdomsuddannelse
- Individuelle vejledningssamtaler
- Vejledning via tlf., sms, brev og mail
- Samarbejde med relevante aktører.
- Målgruppevurderinger til FGU.
- Systematisk anvendelse af Uno Ung
- Menteevurderinger
- Samtykkeerklæring i forhold til videregivelse af oplysninger
- Evaluering og kvalitetssikring
- Ulønnet praktik
- Intern overleveringsforretning
- Netværkspleje
- Udfærdigelse og opfølgning ad uddannelsesplan, når vejledte/vejleder finder det hensigtsmæssigt at udforme en uddannelsesplan
Vejledning på Specialskoler:
- Børn og unge fra Specialskolerne (se grundskolerne 7.-10. klasse)
- Følge op på potentielle STU-elever der vender tilbage fra specialefterskole
- Vejledningssamtaler
- Uddannelsesplan og opfølgning
- Indstilling til visitation ift STU
- Elevkonferencer
- Vedligeholdelse og udbygning af netværk
- Samarbejde med relevante aktører ift barnet og den unge
- Systematisk anvendelse af Uno Ung og Acadre
- Evaluering og kvalitetssikring