Preben
Louise
Preben
Preben
Preben
Preben

Vi tror på

der findes en ungdomsuddannelse til alle

Vi er professionelle

fordi vi sætter en ære i at kende alle de muligheder, de unge har

Vi er tilgængelige

ved at være synlige i de unges hverdag og være til at få fat på

Vi er vedholdende

og vi giver ikke op

Vi er nærværende

fokuserede, anerkendende og i øjenhøjde i mødet med den enkelte unge

Vi er fleksible

fordi vi går så langt som muligt for at hjælpe

Med vejledning vil vi i UU hjælpe de unge til et kvalificeret valg af uddannelse.

Et valg truffet på et solidt grundlag, der målrettes den unges muligheder og ønsker.

Overordnede mål:

  • Med udgangspunkt i den unges kompetencer, forudsætninger og interesser bidrager vejledningen til, at den unge træffer sit valg på et reflekteret grundlag i forhold til uddannelse og fremtidig beskæftigelse.
  • Vejledningen målrettes i høj grad unge med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
  • Der er sammenhæng og progression i vejledningsindsatsen.
  • Vejledningen bidrager til, at frafald og omvalg i ungdomsuddannelserne begrænses.
  • Vejledningen bidrager til, at den unge bliver så selvhjulpen som muligt i forhold til at søge og anvende information om uddannelser og erhverv.
  • Vejledningen støtter de unge i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse og videre efter det fyldte 18. år.
  • UU-center Kolding tager initiativ til og prioriterer samarbejdet med relevante samarbejdspartnere til gavn for de vejledningssøgende.
  • Vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv er uafhængig af sektor- og institutionsinteresser.
  • Mål for grundskolevejledningen:
  • Vejledningen sikrer målrettede og kvalificerede vejledningstilbud til alle elever.
  • UU-center Kolding hjælper eleven med at udforme en uddannelsesplan, som han/hun er i stand til at følge.
  • Vejledningen målrettes i høj grad elever med særlige behov for vejledning om valg af uddannelse og erhverv.
  • Mål for vejledning af 15-17 årige:
  • At alle er i gang med en ungdomsuddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet jf. lovgivningen i overensstemmelse med den unges uddannelsesplan.
  • UU–center Kolding tilbyder den nødvendige vejledning, for at den unge kan opfylde sin pligt til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet.
  • UU-center Kolding tilbyder afklarende forløb og andre aktiviteter, som kan føre til, at den unge bliver uddannelsesparat og kvalificerer sit valg.
  • UU-center Kolding hjælper den unge med at udforme en uddannelsesplan, som han/hun er i stand til at følge.

 

Mål for vejledning af 18-25 årige:

  • UU-center Kolding tilbyder vejledning til alle unge, som endnu ikke er påbegyndt eller ikke har færdiggjort en ungdomsuddannelse.
  • Vejledningsopgaver i UU Kolding

 

Grundskole-vejledning:

UU-vejlederens målgruppe på skolen er elever i 7., 8., 9. og 10. klasse og elever i specialklasser eller specialskoler.

  • Planlægning af årets vejledningsaktiviteter og opgaver sker i tæt samarbejde mellem UU-vejlederen og grundskolen
  • Vejledningsarbejdet gennemføres med progression og differentiering
  • Systematisk Uno Ung ifl. interne aftaler
  • Der fortages løbende evaluering/kvalitetssikring af UU Koldings arbejde.
  • Elever med særligt behov for vejledning forsøges spottet allerede i 7. klasse, hvor UU-vejlederen kan tilbyde vejledningssamtaler og forældresamarbejde.

 

7. klasse

  • Brev til elever og forældre hvor Kolding og grundskolevejledningen
  • Introduktion til
  • Informationssøgning
  • og -opgaver
  • Vejledning af elever med særlige
  • Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af
  • Vejledningssamtaler individuelt og i grupper

 

8. klasse

  • Afdækning og vejledning af elever med særlige vejledings behov/individuelle vejledningsforløb (bistå ved § 9 stk. 3-4 og § 33 stk. 3-7)
  • Introduktion til og orientering om ungdomsuddannelserne
  • Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
  • Uddannelsesparathedsvurdering
  • Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangement)
  • Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven
  • Koordinere, informere og evaluere introduktionskurser
  • Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
  • DM i Skills (m.bla. erhvervsintrodag for 8. klasserne)
  • Undervisning i informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
  • Introduktion af e-vejledning
  • Bistå skolen ved tilrettelæggelse af Uddannelse og Job

 

9. klasse

  • Afdækning og vejledning af elever med særlige vejlednings behov/individuelle vejledningsforløb (bistå ved § 9 stk. 3-4 og § 33 stk. 3-7)
  • Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
  • Fokus på processen omkring uddannelsesparathedsvurdering
  • Udarbejdelse af uddannelsesplan og ansøgning via optagelse.dk
  • Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangementer)
  • Overleveringssamtaler/møder med ungdomsuddannelserne (jf. samarbejdsaftalen) og 10. kl. vejlederne (internt)
  • Vejledning i overgangen til 10. kl. eller ungdomsuddannelse (valgkompetence)
  • Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven (herunder 3-part samtaler)
  • Koordinere, informere og evaluere brobygning for ikke uddannelsesparate elever
  • Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
  • Informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
  • Menteevurdering
  • Motivering af e-vejledning
  • Bistå skolen ved tilrettelæggelse af Uddannelse og Job
 

10. klasse

  • Modtage og opdatere viden om nye elever – med fokus på en generel helhedsvurdering (faglige-, personlige- og sociale forudsætninger)
  • Afdækning og vejledning af elever med særlige vejlednings behov
  • Vejledningssamtaler individuelt/gruppe – kollektiv vejledning
  • Fokus på processen omkring uddannelsesparathedsvurdering
  • Udarbejdelse af uddannelsesplan og ansøgning via optagelse.dk
  • Forældresamarbejde (møder/samtaler/event/uddannelsesarrangementer)
  • Overleveringssamtaler/møder med ungdomsuddannelserne (jf. samarbejdsaftalen)
  • Vejledning i overgangen til ungdomsuddannelse (valgkompetence)
  • Samarbejde med lærere/ledelse/PPR og øvrige samarbejdspartner om den løbende evaluering af eleven (herunder 3-part samtaler)
  • Koordinere, informere og evaluere brobygning
  • Formidle erhvervspraktik, når det skønnes at have sammenhæng med den øvrige vejledning og dermed en del af uddannelsesplanlægningen – før og efterbehandling/besøg
  • Informationssøgning/elektroniske søgefunktioner
  • Menteevurdering
  • Motivering af e-vejledning

 

Vejledning af 15-17 årige:

  • Opsøgende ift de unge der stopper påbegyndt ungdomsudd. eller ikke går i uddannelse umiddelbart efter grundskole eller efterskole.
  • Kontakte 15-17-årige senest 5 arbejdsdage efter, at vi er blevet bekendt med, at den unge ikke følger sin uddannelsesplan.
  • Tilbyde 15-17-årige unge en ny aktivitet, jf. §§ 2-6, senest 30 kalenderdage efter, at kontakten er etableret.
  • Følger op på de unge mellem 15-17 år, som får revideret deres uddannelsesplan.
  • Tilbyder 3 ugers vejledningskursus: På vej mod uddannelse og job.
  • Reviderer uddannelsesplanen sammen med den unge
  • Inddrager forældre/værge.Tilstræber så tæt et samarbejde som overhovedet muligt med forældre/værge.
  • Forældre/værge inddrages ved revidering af uddannelsesplan telefonisk, via mail eller personligt møde, således at forældre/værge er orienteret inden underskrift af uddannelsesplan.
  • Foretager målgruppevurdering til FGU.
  • Menteevurderinger
  • Systematisk Uno Ung ifl. interne aftaler
  • Foretager løbende evaluering/kvalitetssikring af vores arbejde

 

Vejledning af 18-25 årige:

  • Opsøgende vejledning i forhold til unge som ikke er i gang med en ungdomsuddannelse
  • Individuelle vejledningssamtaler
  • Vejledning via tlf., sms, brev og mail
  • Samarbejde med relevante aktører.
  • Målgruppevurderinger til FGU.
  • Systematisk anvendelse af Uno Ung
  • Menteevurderinger
  • Samtykkeerklæring i forhold til videregivelse af oplysninger
  • Evaluering og kvalitetssikring
  • Ulønnet praktik
  • Intern overleveringsforretning
  • Netværkspleje
  • Udfærdigelse og opfølgning ad uddannelsesplan, når vejledte/vejleder finder det hensigtsmæssigt at udforme en uddannelsesplan
 

Vejledning på Specialskoler:

  • Børn og unge fra Specialskolerne (se grundskolerne 7.-10. klasse)
  • Følge op på potentielle STU-elever der vender tilbage fra specialefterskole
  • Vejledningssamtaler
  • Uddannelsesplan og opfølgning
  • Indstilling til visitation ift STU
  • Elevkonferencer
  • Vedligeholdelse og udbygning af netværk
  • Samarbejde med relevante aktører ift barnet og den unge
  • Systematisk anvendelse af Uno Ung og Acadre
  • Evaluering og kvalitetssikring