Preben
Louise
Preben
Preben
Preben
Preben

Vi tror på

der findes en ungdomsuddannelse til alle

Vi er professionelle

fordi vi sætter en ære i at kende alle de muligheder, de unge har

Vi er tilgængelige

ved at være synlige i de unges hverdag og være til at få fat på

Vi er vedholdende

og vi giver ikke op

Vi er nærværende

fokuserede, anerkendende og i øjenhøjde i mødet med den enkelte unge

Vi er fleksible

fordi vi går så langt som muligt for at hjælpe

Lovgrundlag

DEN SAMMENHÆNGENDE PLAN FOR VEJLEDNING

1. Intro til planen og Karrierekompas Kolding


Alle kommuner skal have en sammenhængende plan for vejledningen.
Denne plan skal sikre:
– at eleverne bliver afklaret i deres uddannelsesvalg
– at vejledningsaktiviteterne integreres med den øvrige undervisning i
folkeskolen
– at elever og forældre oplever tydelig sammenhæng mellem
vejledningsaktiviteter, uddannelsesvalg og overgangen til andre uddannelser
eller arbejde efter grundskolen.

Planens formål stemmer godt overens med de politiske ambitioner i Kolding, hvor
målet er, at 30 % søger en erhvervsuddannelse efter grundskolen i 2025.
I Kolding indeholder planen alle de aktiviteter, der foregår i indskolingen og
mellemtrinnet og udskolingen.

Denne plan beskriver arbejdet med vejledningsindsatsen og de forskellige aktiviteter
i skolerne, der peger frem mod elevernes uddannelsesvalg. Herunder hvordan
samarbejdet foregår mellem skolerne og uddannelsesvejlederne.

Arbejdet med uddannelsesvejledning, fritidsjobs, erhvervspraktikker mv. koordineres
af Center for Vejledning og Talentudvikling (CVT) i Kolding. CVT er samtidigt en del
af den kommunale ungeindsats (KUI). Der samarbejdes med ungdomsuddannelserne
og grundskolerne om at skabe gode overgange for de unge, uanset om de efter
grundskolen skal starte på en ungdomsuddannelse, erhvervsuddannelse eller andre
uddannelser og arbejde.

CENTER FOR VEJLEDNING OG TALENTUDVIKLING, TVEDVEJ 7, 6000 KOLDING

79 79 77 77 

uu@kolding.dk

KARRIEREKOMPAS KOLDING

Indholdet i denne plan er opsummeret i Karrierekompas Kolding, der samler konceptet for Kolding Kommunes arbejde med karrierelæring.

Karrierelæring er den proces, hvor eleverne udvikler viden, færdigheder og
holdninger i forhold til deres fremtidige uddannelses- og karrierevalg samt personlige
udvikling.

Formålet er at guide eleverne i at udforske deres interesser, opdage deres styrker og
skabe en bevidst forbindelse mellem deres nuværende skolegang, fremtidige
uddannelses- og karrieremuligheder.

Karrierekompasset bygger på de politiske ønsker om et fælles skolevæsen, om det
øgede fokus på praksisfaglighed, at øge fokus på det timeløse fag ’Uddannelse og
job’ og skabe bedre sammenhæng mellem skolernes og uddannelsesvejledernes
aktiviteter.

Karrierekompasset bygger derfor på tidlige indsatser, et fælles skolevæsen, hvor der
er stor lokal selvbestemmelse i valget af indsatser og aktiviteter, samt et tæt
samarbejde mellem skoler, uddannelsesvejledere, uddannelser, virksomheder mv.

Det sker ved at skabe en fælles ramme om karrierelæringen i skolerne. Der arbejdes
hen mod et minimums timetal for ’Uddannelse og job’ på hver årgang. Der er enkelte
obligatoriske aktiviteter, og en model for forberedelse og efterbehandling af
aktiviteterne, så læringsudbyttes øges.

Læs hele den sammenhængende plan for vejledning Kolding Kommune maj 2024:

Sammenhængende plan for vejledning

Karrierelæring for elever og forældre

Karrierelæring i kommunen